Total Pageviews

Sunday 17 June 2012

Sindrom metabolik Malaysia penyebab mati mengejut di kalangan orang muda

Jantina :

Sebanyak 35.1% penghidap sindrom adalah lelaki manakala 64.9 adalah wanita.

Umur : Antara 34 hingga 62 tahun.



Siapa tergolong dalam sindrom metabolik?
Mengikut statistik kajian oleh Institut Penyelidikan Perubatan (IPR) Kuala Lumpur pada tahun lalu mendapati, wanita dan lelaki yang berumur lebih 50 tahun kerap dikaitkan dengan sindrom berkenaan. Seseorang cenderung menghidap sindrom metabolik jika mempunyai ukur lilit pinggang melebihi 80 sentimeter (sm) bagi perempuan dan 90 sm bagi lelaki. Kebiasaannya penghidap sindrom itu mempunyai gaya hidup yang tidak sihat akibat kurang atau tiada masa melakukan senaman. Faktor lain yang menyumbang kepada sindrom tersebut adalah genetik, stres dan peningkatan usia.


Diagnosa sindrom metabolik dapat ditentukan jika seseorang itu memiliki setidaknya tiga dari lima faktor risiko seperti tekanan darah tinggi, HDL (kolesterol baik) rendah, trigliserida darah tinggi, gula darah tinggi dan sejumlah besar lemak perut. Penyebabnya adalah pola makan yang buruk, jarang berolahraga/ bergiat aktif, kelebihan berat badan dan genetik. 







SINDROM METABOLIK PEMBUNUH KESIHATAN!!!


Rawatan & Pencegahan.
Mudah sahaja untuk menyelesaikan masalah ini. Hal ini bergantung kepada kekuatan diri sendiri bak kata pepatah, hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Sememangnya perubahan gaya hidup sehat  seperti gaya permakanan yang sihat, diet yang sihat serta aktif melakukan aktiviti riadah dapat memberi kesan positif kepada pengidap untuk terhindar dari masalah sindrom metabolik seperti, diabetes dan penyakit jantung pada masa hadapan kelak. Berikut merupakan cara mencegah sindrom ini:



1. Motivasi
Individu yang mempunyai sindrom metabolik memerlukan motivasi untuk mengubah gaya hidup yang lebih sihat.

2. Latihan Fizikal
Otot merupakan bahagian tubuh badan yang paling sensitif terhadap insulin di dalam tubuh. Ia merupakan sasaran utama berlakunya rintangan insulin. Ia terbukti dapat menurunkan kadar lipid dan rintangan insulin dalam otot rangka kerana aktiviti fizikal yang betul dapat memperbaiki rintangan insulain.

3. Diet - Program Diet Sd2 TANPA BERLAPAR NAMUN MASIH TURUN 5 KILO SEMINGGU!!










Alphalipid SD2 mampu meningkatkan metabolisme badan dan menurunkan berat badan serta membakar lemak  di seluruh anggota badan yang bermasalah.






0 comments:

Post a Comment